Crescendo

Norrköping 28 april 2004

 

  • Nya perspektiv 
  • Sisyfos 
  • Blues för Amadeus 
  • Kallt kallt kallt 
  • Dimmornas kaj
  • Vallmoland 
  • Ett hus 
  • I tårars dis (Ola Magnell/Bob Dylan) 
  • Kliff
  • Dagar i ösregn (Ola Magnell/Bob Dylan)
  • Bränt ljus
  • Grumliga motiv
  • Änglar finns
  • Messias
  • Bruten vinge
  • Dimman igen
  • Nattens vind är hemlös
  • Opportunisten
  • Pappa
  • Tomma tunnor
  • Rulltrappan
  • När jag dör (Ola Magnell/Loudon Wainwright III)
  • Höstkänning

 

 

 

Ola Magnell (sång & gitarr).

 

Anmärkningar

Dagar i ösregn är Olas tolkning av Rainy Day Women #12 & 35.

Nattens vind är hemlös är en omskrivning (både ord & musik) av Tid, Olas tidigare tolkning av Time av Tom Waits.

I tårars dis är Olas tolkning av Where Teardrops Fall.

När jag dör är Olas tolkning av Unrequited to the Nth Degree.

 

Tack Christer Hjorth & Mikael Schulin!

 

Mångfacetterat låtval från 30 års musikartisteri

– av Mikael Schulin

Denna kväll spelade Ola på ett fullsatt Crescendo. Trivsam men varm lokal, bra ljud bidrog till en helgjuten kväll. Avspänt, roligt, tänkvärt och självironiskt mellansnack

med t o m ett Kalle Sändarecitat inramade det mångfacetterade låtvalet från närmare 30 års musikartisteri.

 

Kul att höra även några outgivna alster. De gamla låtarna verkar leva med Ola då de genom små textändringar får något annan nyans. I och för sig överflödigt för oss gamla fans men gott för lyhördheten. Tomma Tunnor fick en ny intensitet med avkortat mellanspel, ett snitsigt omarrangemang för gitarrkomp.  För mig var det mest minnesvärda en med stor inlevelse, briljant gitarrspel och inte minst med uttrycksfull, kraftfull sång framförd Bruten Vinge.

 

Den sällan framförda Pappa imponerade också. Den andra konserthalvan fick temperaturen att stiga ytterligare. Den gamla rivaliteten mellan Norrköping och Linköping blossade tillfälligt upp när Tage Danielssons hemortsrätt diskuterades. Ett sista extranummer, Höstkänning, räddades tack vare en ”prilla” från en välvillig dam i publiken.  

 

© Mikael Schulin 2004